Italian, 1608-died after 1673 Related Paintings of Giovanni Stanchi :. | The Dam | The Adoration of the Virgin | By the townwall | Hunters at Rest | On the sunlit church square | Related Artists:
WTEWAEL, JoachimDutch painter (b. 1566, Utrecht, d. 1638, Utrecht).
Dutch painter and draughtsman. He was one of the last exponents of MANNERISM. From c. 1590 until 1628, the year of his latest known dated paintings, he employed such typical Mannerist formal devices as brilliant decorative colour, contrived spatial design and contorted poses. He sometimes combined such artifice with naturalism, and this amalgam represents the two approaches Dutch 16th- and 17th-century theorists discussed as uyt den geest ('from the imagination') and naer 't leven ('after life'). Wtewael's activity reflects the transition from Mannerism to a more naturalistic style in Dutch art. Slightly over 100 of his paintings and about 80 drawings are known. Subjects from the Bible and mythology predominate;
Abraham Hondius(1625 - 1691) was a Dutch Golden Age painter known his depictions of animals. He was the son of a city stonemason, Daniel Abramsz de Hondt.
Hondius was born in Rotterdam and trained under Pieter de Bloot ( 1601 - 1658) and Cornelis Saftleven.He lived in Rotterdam until 1659 and moved then to Amsterdam. He moved to London] in 1666, where he spent the rest of his life. Hondius combined throughout his career several stylistic influences and struggled to develop a style of his own. He however specialised somehow in animal pieces: more than two-thirds of his paintings, etchings and drawings are hunting scenes, animals fighting and animal studies. He also executed landscapes, genre and religious scenes.
Hondius most likely moved to London] (where he later died) in 1666 where he spent the rest of his life. He painted views of London such as The Frost Fair on the Thames at Temple Stairs and London Bridge. His last known work is "Ape and Cat Fighting over Dead Poultry," dated 1690.
johan gustaf sandbergJohan Gustaf Sandberg, född 1782, död 1854, var målare; han var professor i teckning vid Konstakademien från 1828, och direktör där 1845?C1853.
Sandberg ägnade sig främst åt historiemåleri, med motiv ur nordisk mytologi och svensk historia. Hans främsta verk inom detta område är kalkmålningarna över Gustav Vasa i Uppsala domkyrka. Han målade också en mängd porträtt.
Sandberg blev 1794 elev i konstakademins principskola och 1801 i antikskolan, lärde samtidigt musik och klaverspelning och tjänade pengar genom lektioner och genom arbete på kungliga teaterns dekorationsmålarverkstad. Under den följande tiden slöt han sig till den opposition mot akademin, som hade sin medelpunkt i "Sällskapet för konststudium". Tvisten med akademin lade sig snart, Sandberg valdes till ledamot 1821 och blev ordinarie professor 1828. Däremot hade han aldrig tillfälle att göra den för äldre tiders konstnärer obligatoriska studieresan till södern.
Han utförde teckningarna till praktverket "Ett år i Sverige" (1827 -35) med bilderna graverade under Christian Didrik Forssells ledning och texten skriven av Anders Abraham Grafström. Under upprepade sommarvistelser på Säfstaholms slott målade Sandberg folktyper och folkdräkter.
Åtskilliga porträtt utförde Sandberg för det praktfulla "Galleri af utmärkta svenska lärde, vetenskapsidkare och konstnärer", som han utgav 1835?C42 (100 porträtt, litograferade av J. Cardon).